söndag 3 maj 2009

Saker jag inte visste fanns

Tänk så många saker jag lärt mig under de 10 månader som Emil funnits hos oss. Tänk så många saker jag önskat att jag hade sluppit lära mig.

Tänk så många nya prylar jag upptäckt (som jag inte visste fanns), som jag i livet med Emil inte vill vara utan.

Pepmasken som Emil andas i 2 ggr varje dag. Han andas in vanlig luft men när han andas ut så gör han det med ett motstånd. Allt för att han lättare ska hosta upp slemmet som samlas i luftvägar och lungor.

Inhalatorn Micro Air. Med den inhalerar Emil ventoline och koksalt minst 2 ggr/dag. Lätt att ta med eftersom den går att använda både med batterier och sladd.

Munborsten som man sätter på fingret. Med den får Emil massage i munnen. Vi försöker få honom att använda tungan igen så att han kanske ska kunna äta själv och slippa sonden.

Tänk så mycket vi varit med om det här året, saker som jag önskar att vi sluppit men som gör oss till dem vi är idag. Livet med Emil är fyllt av nya erfarenheter, både positiva och negativa. De positiva tar vi emot med glädje. De negativa tar vi emot för att vi måste och för att vi inte skulle vilja vara utan vår fantastiske lille kämpe!


1 kommentar:

Mia sa...

Hej, det finns nåt som heter Acetylcystein som är slemlösande. Det hade vi åt Victor när han var mindre och hade ofantliga mängder slem som han inte orkade hosta upp (som man fick dra ur svalget på honom...) Acetycystein finns både som inhalation och som brustablett.

Nu inhalerar Victor Pulmicort med NaCl 2 ggr per dag. När han blir rosslig sätter vi in Ventoline 2-3 ggr/dag och när det är riktigt jobbigt kör vi med acetylcystein.