måndag 18 maj 2009

Dom andra

Fick tips hos Honungspojken om Brunchrapporten special som idag sänder 6 timmar i P3 - Om dom andra, om intolerans, främlingsfientlighet och mobbning med start klockan 10.

P3 uppmanar dig som bloggar att skriva och berätta om när du tillhörde Dom andra. Ett toppenbra initiativ för att arbeta mot intolerans och främlingsfientlighet.

Själv ser jag ofta i mitt jobb som lärare hur illa vi behandlar våra medmänniskor och varje dag samtalar jag med mina elever om hur vi ska vara mot varandra. Vi har ett hårdare språk i skolan idag och många gånger kallar vi varandra namn som vi knappt vet vad de betyder. Ord som CP och hora hörs dagligen.

Tidigare har jag varit förskonad på något sätt. Jag har inte känt mig utsatt. Jag har inte tillhört "dom andra". Idag som mamma till en gravt funktionshindrad underbar liten kille så kommer jag att kunna prata med mina elever utifrån egna erfarenheter. Nu vet jag hur det känns att tillhöra "dom andra" och jag oroar mig hela tiden för hur andra kommer att behandla och tilltala mina barn.

Några som kämpar är cpmamman och mijon, som i sina bloggar för en kampanj för att ta tillbaka CP-begreppet.



Alla är vi delaktiga och måste göra det vi kan mot främlingsfientlighet och mobbing. Hoppas att du också hittar ett sätt att dra ditt strå till stacken!

5 kommentarer:

Honungspojkens mamma sa...

Så sant! Det är nog just där, i det lilla samtalet om det egna livet som fördomar allra bäst synliggörs och förstörs.

För övrigt tycker jag att dina elever har tur som har dig som lärare...

Kram

cpmamman sa...

Mamman till honungspojken hller jag med. Dina elever har tur med sin lärare.

Kanske kommer jag kunna lära mig utav dig. Har sökt till lärarlinjen.

Tack för att du är en cp-vän :)

mammagumman sa...

Hej

Ville bara säga att jag varit här och läst. Vilken viktig blogg och vad ni varit med om mycket. Kram från en annan mamma som inte har barn med funktionshinder men annat i bagaget. /Anna

Skalmans mamma sa...

Honungspojkens mamma och cpmamman, vad ni är söta! Jag hoppas verkligen att mina elever trivs med mig som lärare.

mammagumman, vad kul att du hittat min blogg!

Unknown sa...

Count me in i kampen!