söndag 20 mars 2011

Fråga 1; svar på lite följdfrågor

Vad kul att ni läst och frågat vidare. Förstår att det kommer frågeställningar när ni läser, för det som är vardag för oss är ju inte det för alla andra.

Fick en fråga på mejl om det här med RIK och att byta blöja. När man har ett ryggmärgsbråck så har man många gånger problem med att tömma urinblåsan helt. Skalmans urinblåsa är överaktiv, dvs han småkissar mest hela tiden, men han tömmer inte blåsan helt och därför behöver vi tappa honom med kateter med jämna mellanrum. Risken är annars att det "står" urin kvar i blåsan och då är det lätt att få urinvägsinfektioner.

Skalman är på förskolan tisdag till fredag, dvs fyra dagar i veckan. Jag jobbar för närvarande 50 %, (2½ dag) på mitt "vanliga" arbete, sedan jobbar jag drygt 20 timmar i veckan som personlig assistent till Skalis. Skalman är beviljad 54,5 tim/v personlig assistans. Så som det är just nu har vi drygt 30 timmar då någon av våra andra tre assistenter är här hemma och jobbar. Utan dem vet jag inte hur vi hade klarat oss!

Tack för att ni läser och frågar. Återkommer med svar på fråga 2.

1 kommentar:

madde sa...

Mm Mathildas utveckling sägs det, både hjärnskadan som blev och den medicinen hjälptes åt att sätta ner utvecklingen tydligen.. men jag minns att medicinen va bra ett tag.. sen fick vi sluta med den