onsdag 23 februari 2011

NIT

Idag var det dags för tredje träningstillfället på NIT (nätverksbaserad intensiv träning). Jag har flera gånger tänkt att jag ska skriva om det vi gör, eftersom det är supertrevligt och bra arrangerat men jag har inte riktigt fått ändan ur. Här kommer i alla fall lite kort om vad vi hittar på.

Tillsammans har vi i teamet runt Skalis (föräldrar, hab, förskolan, assistenter) satt upp mål för träningsperioden. Det är mål som rör grovmotorik, finmotorik och kommunikation. Under tio veckor träffas vi en gång i veckan på habiliteringen, dessutom tränar vi hemma och på förskolan.

På veckoträffen är vi i en gymnastiksal på habiliteringen. Först är det en sångsamling i grupp. Sedan får varje barn sitt schema för dagens träning. Salen är indelad i tre stationer, en där man tränar grovmotorik, en för finmotorik och en upplevelsestation. Vid varje träff hinner man med att träna på två av stationerna. Sedan avslutas allt med en sångsamling och bus med en fallskärm.

Skalis började dagens träning på finmotorikstationen. Målet är att han ska använda sina händer mer och söka föremål med dem. Han fick stoppa händerna i en låda med bönor och bilar i. Dessutom spelade vi olika instrument och tränar på att Skalman ska spela eller skaka instrumenten. Tyvärr var det väldigt hög ljudnivå på träningen idag (=andra barn som låter mycket) och det gör att all Skalis energi går åt att klara av det. Vid tidigare tillfällen har han varit mer aktiv.


Efter det tränade Skalman grovmotorik, där målet är att kunna rulla. Först låg han på en studsmatta och vi hjälpte honom att slå på en boll och att rulla.

Sedan rullade vi i nerförsbacke och i en matta. Det fungerade sådär pga alla ljud.
När Skalman blev trött tog han en paus och då såg det ut så här:

Det roliga var att då såg han rätt nöjd ut. Ha, ha! Jag undrar om han trodde att han gömde sig =).

6 kommentarer:

Anna sa...

Hej!
Jag har följt din blogg nu ett tag, sådär lite i smyg, aldrig lämnat kommentarer förut i alla fall...tror jag.
Jag vill dels tala om vilka tappra kämpar med stora hjärtan ni verkar vara. Sedan vill jag tala om hur mkt din blogg betyder, för mig. Har själv en son som kämpar och jag blir både glad och sporrad av att läsa och följa er. Många tips har jag oxå fått. Jättekul att få veta hur saker och ting, upplägg, hjälpmedel osv fungerar hos andra, i andra familjer, i andra team osv. Tusen tack för att du bloggar och visar. Tappra starka ni! Ge hela familjen en stor styrkekram, från en annan kämpande familj

marie - Från en prematurmammas hjärta - sa...

Jobbigt med ljuden omkring. Han är helt bedårande jag kan bara le när jag ser bilderna på honom och se hur duktig han är <3

Linda och Jacob sa...

NIT hade vi också tänkt gå på men vi kände att det blev för mycket just nu så vi ska försöka köra på det nästa gång.. Ja plus att vi har ju bytt dagis så kan va rätt bra att komma in i det lite mer innan man kör igång med det..

Jag tror lätt att Skalman tror att han gömmer sig ;-)

Och förresten vi va på konduktiv idag och vi fick samma konduktor som sist och det funkade inte bra denna gången heller.... Funderar på att säga ifrån om det men jag vet inte riktigt hur =/ Är ju inte super bäst på engelskan hmmm.. Aja ja kommer nog på något.

Hoppas att allt är bra med er!
Kramar från oss

madde-mamma till särskila mathilda sa...

nauw va söt han är !!!

Nina sa...

Men så fina foton på fin-killen :) Det där verkar ju jättebra. Funkar det inte med några öronskydd? Öronproppar eller nåt? Synd att det var sån ljudnivå... Kanske det går att dela upp dagarna så dom som är ljudkänsliga får det lite lugnare?
Kramar om er!
Nina

Skalmans mamma sa...

Anna, vad kul att du lämnade en liten kommentar, så nu har jag kikat in hos er oxå ;-).