fredag 24 september 2010

CP

-Mamma, säg C.
- C.
- Du är CP!

Där kom det. Storebror visste förstås inte alls vad han sa. Ändå gör det ont, så ont i mammahjärtat.

Var han fått det ifrån? Skolan, förstås! Kompisarna.

När vi pratade om att lillebror, Skalis, har en CP-skada så insåg han rätt snart att det inte var så kul det hans kompisar sa.

Nästa gång lär han inte hänga på när kompisarna säger CP. Kanske, kanske vågar han sig på att förklara vad det innebär... eller att bara säga ifrån. Sådär säger man inte!

Vi vuxna har en viktig uppgift i att förklara. Berätta vad orden egentligen betyder. Alla de där orden som används som skällsord. CP! Mongo! Dampunge!
Hoppas att ni också säger till när ni hör dem. Och förklarar.

4 kommentarer:

Plupps krypin sa...

Ja, det är så sorgligt att det ska användas som skällsord. Jag upprepar så ofta jag kan att det är fel men trots att vi har ett barn här som har ADHD och ett syskonbarn som har en hjärnskada så kan det komma. Det är något som jag ber lärarna om att de ska ta upp men tyvärr så är det så att de vet inte mycket de heller.
Må så gott Yvonne

Tessan sa...

Hittade hit av en slump. Jag sitter på ett patienthotell i uppsala där min lilla kille precis har blivit opererad. Han har också en form av rmb och fjättrad märg. Jag är så glad att jag hittade hit och fick läsa om din fina skalman. Jag kommer komma tillbaka. Kram till dig, en otroligt stark mamma med ett stort hjärta.

Nina sa...

Ja, vi vuxna har ett stort ansvar! Det är ju en sak när barn säger det, men att det även finns vuxna som gör det.. då undrar man!

Kram Nina!

marie - Från en prematurmammas hjärta - sa...

Tycker det är oerhört viktigt att säga till att detta inte är ok.

Kommer så väl ihåg när big brother gick så var det en mamma som tog upp just detta att deltagarna skulle sluta använda order cp som skällsord för Hennes dotter satt och följde programet och hade en cp skada. Tyckte även att det var oerhört bra gjort att kanal 5 tog upp detta brev som väldigt lätt bara kunde ha ignorerats! Efter detta brev hörde man dom aldrig använda ordet igen. Ovisshet sprider fördomar och skällsord och de måste utrotas tyvärr så kommer de nog aldrig helt försvinna men man kan göra sitt bästa för att försöka!!