torsdag 25 mars 2010

Med känsla för ljud

Tänk om Skalman kunde berätta. Berätta vad som gör vissa ljud outhärdliga och andra otroligt härliga.
Jag önskar så att jag kunde förstå. Förstå varför vissa ljud får skalman att hoppa av skratt medan andra får läppen att darra och tårarna att trilla.

Igår var det drop-in på förskolan. Föräldrar, syskon och barn i en härlig röra tillsammans med kaffe, saft, muffins och massor av prat. Skulle kunna vara mysigt värre för sorl är bara trevligt tycker Skalis, men så gråter en bebis och ett annat barn ger ifrån sig tjut av glädje, och katastrofen är ett faktum. Gråt och olycka!

Idag med pappa, i solen, i Västra hamnen. Hundar som skäller högt! Glädjen spritter i kroppen och Skalman skrattar så hela han hoppar. Skratt och lycka!


Jag undrar hur ljuden låter i Skalis öron. Undrar om jag någonsin kommer att få veta...

5 kommentarer:

kungen o majkis sa...

Förstår precis hur det är! Hos oss har det blivit mycket bättre med åren dock. I början kunde Kungen gråta och bli ledsen om vi bara pratade här hemma, nysningar, plötsliga ljud och hostningar och barnskrik gick inte alls. Nu gråter nästan bara han bara om nån skrattar väldigt mycket, så vi ser till att ha riktigt tråkigt här hemma ;)!

marie - Från en prematurmammas hjärta - sa...

har lite samma problem här hemma med neo. tror har skrivit de nån gång tidigare. Att ligga på filten i solen så otroligt härligt och avslappnande ut. stor kram till er

Photo by Maria sa...

Så härligt han ser ut att ha det där på filten i solen..

Ja varför är vissa ljud så eländiga och andra så roliga?? Det kanske ändrar sig.. Tjejen jag är assistent till har oxå varit känslig för vissa ljud men det har sakta men säkert blivit bättre..

Kram Mia

Vilmer och hans familj sa...

Har verkligen tänkt på hur det går för Skalman med ljuden. Så fick jag svaret idag, upp och ner förstår jag. Ja, tänk om man bara kunde förstå sitt eget barn. Den högsta önskan.
Kram

Linda - Mamma till Anton! sa...

Hej! Det var kul & träffa er på drop in på dagis! Förstår att liten reagerar när min ger ljud i från sej.. =/ Han är väldigt högljudd & de är tyvärr ett problem han har.. =S Men jag tyckte ändå skalis va vid gott mod.. =) Han har blivit så stor sedan jag såg han sist! Ni har 2 fina pojkar måste jag säga..

Ha det fint & glad påsk!